Δευτέρα 21 Μαρτίου 2016

Η γιορτή μας για την 25η Μαρτίου (Πέμπτη 24-3-2016 και ώρα 09:30)

Η εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου καθιερώθηκε γύρω στον 4ο αιώνα και μετά τον ορισμό της εορτής των Χριστουγέννων στις 25 Δεκεμβρίου. Ως είναι ευνόητο, μεταξύ των δύο αυτών εορτών υπάρχει στενή σχέση και έπρεπε ο εορτασμός του Ευαγγελισμού να τοποθετηθεί 9 μήνες πριν από τη Γέννηση του Χριστού, ήτοι στις 25 Μαρτίου:
δρώμενο - Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
Ο Ευαγγελισμός της Παρθένου είναι το πρώτο μήνυμα της φιλανθρωπίας του Θεού. Είναι η πρώτη ένδειξη της συγκαταβάσεώς του και η άρρητη φανέρωση της οικονομίας του για την ανθρώπινη σωτηρία:
ύμνος - ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΥ
Μία ομάδα από Σουλιώτισσες, στις 18 Δεκεμβρίου 1803, για να μη συλληφθούν ζωντανές από τους Τουρκαλβανούς που τις πολιορκούσαν στο Ζάλογγο, στήνουν κυκλικό χορό και στη συνέχεια ρίχνονται στον γκρεμό με τα παιδιά τους:
θεατρικό - Ο ΧΟΡΟΣ ΤΟΥ ΖΑΛΟΓΓΟΥ
Oι Τούρκοι χρησιμοποιούσαν τον όρο «ραγιά» για τους μη μουσουλμάνους κατοίκους. Η σημασία της λέξης ήταν περιφρονητική και είχε την έννοια του σκλάβου. Η πλειοψηφία των ραγιάδων ήταν Έλληνες, Αρμένιοι, Εβραίοι και Φράγκοι. Είχαν ελάχιστα δικαιώματα, τους απαγορευόταν να έχουν τις συνήθειες των Τούρκων σ’ ό,τι αφορά το ντύσιμο ή την κατοικία. Ήταν υποχρεωμένοι να προσκυνούν τους Τούρκους και να καταβάλλουν κεφαλικό φόρο, το λεγόμενο "χαράτσι".
τραγούδι: ΞΥΠΝΑ ΡΑΓΙΑ
Η "Ιστορία του 21" είναι ένα έμμετρο θεατρικό στο οποίο η Ιστορία, η Ελλάδα, ο Τούρκος, ο Ραγιάς, η Ελπίδα, η Επανάσταση, η Δόξα, η Ελευθερία ζωντανεύουν πάνω στη σκηνή και μας μιλούν για τα δύσκολα χρόνια της σκλαβιάς και τον ξεσηκωμό που οδήγησε στην πολυπόθητη λευτεριά:
δρώμενο - Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ’21
Τα κλέφτικα τραγούδια αποθανατίζουν περιστατικά και στιγμιότυπα του αγώνα και της ζωής των κλεφτών και των αρματολών κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας. Τα τραγουδούσαν οι κλέφτες όταν κάθονταν όλοι μαζί, στις ανάπαυλες του αγώνα. Στο πέρασμα του χρόνου πέρασαν στα χείλη ολόκληρου του λαού κι αγαπήθηκαν ιδιαίτερα:
τραγούδι - ΚΛΕΦΤΙΚΗ ΖΩΗ
Στις 22 Απριλίου 1822 στο ολοκαύτωμα της Νάουσας, αρκετές γυναίκες της πόλης προτιμούν να πέσουν μαζί με τα παιδιά τους στο ποτάμι της Αράπιτσας, παρά να πέσουν στα χέρια των Τούρκων.
«Διαβάτη, στάσου με ευλάβεια στη μνήμη των νεκρών.
Μέσα στο βάραθρο που ξανοίγεται μπροστά σου,
βρήκαν ένδοξο και ηρωικό θάνατο οι γυναίκες και τα παιδιά της Νάουσας,
για την ελευθερία και την ανεξαρτησία του Ελληνικού έθνους»
:
θεατρικό - Η ΑΡΑΠΙΤΣΑ
Στις 20 Μαΐου 1825 δόθηκε η πολυθρύλητη μάχη στο Μανιάκι,
στην οποία έπεσε ηρωικά ο Παπαφλέσσας και όσοι από τους συντρόφους του είχαν μείνει πιστοί. Η μάχη αυτή μπορεί να ήταν άτυχη για τα Ελληνικά όπλα, αλλά ο ηρωισμός και η αυτοθυσία του Παπαφλέσσα είχε σαν αποτέλεσμα την τόνωση του ηθικού του ελληνικού λαού:
θεατρικό - Ο ΠΑΠΑΦΛΕΣΣΑΣ
Και τώρα τι γίνεται; Έχουμε εθνική συνείδηση; Αγωνιζόμαστε για ένα καλύτερο αύριο; Θυμόμαστε; Πρέπει να θυμόμαστε. Πρέπει να κάνουμε προσπάθεια να θυμόμαστε αυτούς που κόντρα σε όλα τα δεδομένα πίστεψαν στις ακατάλυτες δυνάμεις της φυλής μας. Προστάτεψαν την τιμή και την αξιοπρέπεια του Έθνους μας. Έδωσαν τα πάντα για να κάνουν πράξη τα όνειρα και τις ελπίδες όλων των προηγούμενων γενεών, και δίδαξαν σε όλο τον κόσμο πώς «ΟΙ ΔΟΥΛΟΙ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ!»:
τραγούδι - ΔΕΚΑ ΠΑΛΙΚΑΡΙΑ
Νικηφόρος Βρεττάκος: Ο ποιητής της ειρήνης και της αγάπης. Ο αφοσιωμένος αγωνιστής της δημοκρατίας και της εθνικής ανεξαρτησίας. Ο προφητικός ποιητής. Ο ποιητής που ενδιαφέρεται για τον άνθρωπο. Η ποίησή του είναι ελευθερία, είναι παρηγοριά, πόνος, αγάπη, θλίψη και χαρά… Το ποιητικό και θεατρικό έργο του «Λειτουργία κάτω από την Ακρόπολη» είναι ένας ύμνος στον τόπο μας και σ’ εκείνα που ο τόπος τούτος εκπροσωπεί:
δρώμενο - ΟΥΚ ΕΑΛΩ η βασιλεύουσα ψυχή των Ελλήνων